dinsdag 26 januari 2016

Eenvoudige Thomas de trein taart





Dus je zoekt een makkelijke thomas de trein verjaardagstaart? Om je zoon mee te verrassen? Of misschien je dochter? Deze taart is echt niet moeilijk om te maken en je hebt er bijna geen speciale tools voor nodig. Ook het maken van Thomas zelf viel reuze mee.

Ik vond een duidelijke tutorial op youtube. Zie de link hieronder. En met hier en daar wat details kun je de trein nog persoonlijker maken.
Natuurlijk ben je vrij om de taart nog veel verder te versieren dan ik hier heb gedaan. Tunnels, muren, stoplichten, hekken en sporen. Laat je fantasie gaan. Zeker als je al wat meer ervaring hebt en tijd natuurlijk.


Bas werd vier, Toen hij drie was wilde hij ook een Thomas taart. Toen heb ik deze gemaakt.

how to thomas


Kijk hier zie je Thomas zonder zijn gras en bomen, maar gewoon zwevend op de taart. Er is inspiratie genoeg online om je eigen versie te ontwerpen.



  1. Bak en vul de taarten naar keuze. 
  2. Kleur voldoende fondant lichtblauw om je taarten mee te bekleden. (dit zijn 15c en 20 cm taarten en ik doe het altijd op de gok, maar ik denk dat ik met 700 gram een heel eind kom. en dan hebben ze een laag van ongeveer 3mm.)
  3. Voor de trein gebruikte ik deze keer gumpaste. Zeker voor de details handig, al kan het wel met marsepein. Fondant is te slap, dan zou alles omvallen.
  4. Kleur de gumpaste, blauw, rood en zwart (koop 250 gram voorgekleurd van zwart trouwens, zo handig, maakt niet uit welk merk, fondant is prima voor de details)
  5. Volg de tutorial op youtube.  Als iemand anders het wiel al heeft uitgevonden hoef jij dat niet meer te doen toch?! :) Er zijn trouwens nog veel meer how to's hierover te vinden, van complete Thomas de Trein taarten tot ingewikkelde boetseersels. Ik deed er een klein uurtje over deze ronde. Maar ik deed hem dan ook voor het eerst. 
  6. De groene heuvels zijn gemaakt van fondant. Evenals de bomen, "appels" en wolken.
  7. Alles is met de hand uitgesneden, zomaar op de gok. Daar hou ik van, Lekker makkelijk. Iederen wolk is nu anders. Ik gebruik de sugar craft knife van pme. Die gele. Handig dat je de mesjes los kan kopen. Grove wolken lukken wel met een keukenmesje, maar dit werkt wel echt veel netter, sneller en beter. 
  8. Met de sugargun heb ik donkerblauwe gumpaste gebruikt als randje om de wolken. Staat zo leuk dat contrast! Kun je natuurlijk ook rollen met je handen, of als je een smoother hebt, gebruik die om mee te rollen. Supernetjes!
  9. De rode strepen op Thomas heb ik zelf gesneden. Lang keukenmes maakt ook makkelijk dunne streepjes. Plak uitrollen en snijden maar...Meer duwen eigenlijk. Zou ook prima gaan met een pizzasnijder, als je een vaste hand hebt.
Hoop dat het je inspireert om zelf aan de slag te gaan! Maak er een feestje van! :)



Boetseren thomas de trein