woensdag 16 september 2015

Simpele verjaardagstaart met uiltjes

Zo kan het ook! Een klein taartje met makkelijke vormen voor een klein meisje dat zes jaar werd, Emma. Deze taart kostte geen talloze uren om te maken, dus het was een overzichtelijk plan. Hoe heb ik dit gemaakt? Ik kan het helaas niet laten zien, want ik heb geen stap voor stap foto's gemaakt maar ik kan wel wat vertellen over de reis die deze taart maakte. Van mijn gedachten naar het taartplateau. Dus nu op naar de taart en zijn verhaal....Ik voel een # aankomen.....#detaartenzijnverhaal 

simpele verjaardagstaart met uiltjes van fondant
Verjaardagstaart met uiltjes



Emma en haar broertje zuchtten allebei tegelijk: "waaaauuw", toen ik deze verjaardagstaart kwam brengen. Voor mij een heerlijke opdracht. "Iets met uiltjes en niet te roze",  was de omschrijving die ik van de mama kreeg. (wat hoor ik dat trouwens vaak...."niet te roze"...) Ik moest zo lachen want het eerste wat ze me vertelde was dat ze al eerder een taart had gekregen met een meisje erop toen ze 4 jaar werd. Dat is twee jaar geleden, en een flink compliment dat ze het nog wist. 

marsepeinen figuurtje boetseren how to
Eerste taart voor Emma (#hetverhaalachterdetaart)

Terug naar vandaag!
Vanille sponge cake met swiss meringue vanille botercrème, frambozen jam en frambozen siroop. Alleen de jam heb ik niet zelf gemaakt. 
Deze taart ontstond in een werkdag. Maar dan wel verdeeld over de ochtend en avond. Het was mijn enige bestelling en na de mega bruidstaart van de week ervoor een verademing, stress technisch. Ik word nog steeds zenuwachtig van grote taarten. Het moet toch allemaal lukken en deze was voor 120 man zelfs! Dus een taartje voor 15 a 20 personen is dan "voor je gevoel" ineens peanuts!

Ik heb in de ochtend de taart gebakken en de botercrème en siroop gemaakt. Voor lunchtijd stond deze al in de koelkast om op te stijven. Pas om 18.00 uur s'avonds ben ik begonnen aan de afwerking. Niet ideaal, maar om 20.30 zat ik wel naast manlief op de bank met een mooie taart in de koelkast en een bak popcorn op schoot. Vrijdagavond, movienight ;)

Ik had plannen die middag, dus ik kon pas later beginnen, maar in theorie kun je de taart best bekleden als je hem een uurtje laat opstijven. LET WEL, dit geldt niet voor de superstrakke kaarsrechte randen taarten, die hebben echt een dagdeel nodig en verschillende kaarsrechtmaak-fases te doorstaan voor de fondant erop kan. Maar niet elke taart vraagt om dat soort precisie vind ik persoonlijk. 

Voor het decoreren


  • Maak je design in je hoofd of op papier
Ik kijk op pinterest. Ik google uiltjes en maak een bord om de plaatjes te verzamelen. Ik bedenk welke kleuren ik mooi vind bij elkaar. En kies er minstens 3 uit voor een taart. 

  • Kleur je fondant of marsepein.
Meestal heb ik drie basiskleuren en dan een mix van die drie erbij. zoals blauw hier de blaadjes en lichtblauw, de basiskleur. Roze en lichtroze voor de uiltjes. Details van bruin en oranje. 

  • Maak je figuurtjes
Mijn uiltjes maakte ik en ik had een bakpan van 20 cm, zo groot als de taart, bij de hand om te kijken of de figuurtjes groot genoeg, en niet te klein zouden zijn op de taart. Zo kun je alles mooi even passen en meten voordat je het op de taart gaat plakken. Wel even je bakpan dusten met poedersuiker of maizena, anders blijft alles zo plakken. 
Maak altijd net iets meer dan je denkt nodig te hebben

De blaadjes zijn gemaakt met willekeurige bladuitstekers en een plunger set klimop als ik me niet vergis. Met een veinertools maakte ik de aderen van het blad. Altijd leuk om verschillende vormen en groottes te hebben.
De uiltjes heb ik gebouwd volgens het principe een ovaaltje( hoofd) op een rond buikje. De vleugels en de oren zijn uitgestoken met verschillende groottes van de mini geomettrische vormen set van Städter. (Gebruik ik heel veel)
Emma's letters zijn de funky letter tappits. Ik heb de hoofdletter en de kleine letter set. Heb je problemen met de tappits? Laat het met weten in een berichtje hieronder, dan maak ik een how to. 
De tak is gemaakt van twee verschillende kleuren bruin fondant. Je rolt eerst twee lange slierten en vervolgens rol je ze over elkaar heen als een slinger. vervolgens maak je daar dan 1 dikke tak van. Als ze niet goed plakken de twee rolletjes eerst even bevochtigen met een kwastje daar waar ze los gaan.

LET OP: Vergeet niet je figuurtjes en letters af te dekken met plastic in afwachting van de taart. Uitgedroogde figuurtjes kun je niet op een bolle zijkant plakken! Dan scheuren ze!


Fondant taart met letter tappits en uiltjes
Kindertaart met uiltjes

  • Bekleed de taart
De taart komt koud uit de koelkast en vervolgens mag de fondant erop. Ik heb de randen rond afgesmoothered. (ja dat is een nieuw woord) Nu kan het versieren gaan beginnen!


  • Decoreer de taart met al je mooie voorbereidsels. (ja ook een nieuw woord)
Ook hier kun je passen en meten voor je alles definitief vast plakt. omdat het 2D versieringen zijn, gebruik ik gewoon water als lijm. 
schuiven en denken. In deze fase zie je ook wat de taart eventueel nog nodig heeft voordat hij "af" is. Zo zag ik de tak ineens als leuke optie. En die heb ik dan ook last minute gemaakt. Dat doe ik vaak met de randjes...Dat zie je toch pas als het zo ver is. De uil is toch het lijdend voorwerp op de taart ;)

Nu kan de taart in de koelkast of ingevroren worden, of bezorgd, of opgehaald, of....opgegeten :) 


Succes en als er vragen of verzoekjes zijn, schroom niet en laat een berichtje achter of mail me. :) 

Zoete Groetjes,

Karen Anne