maandag 14 oktober 2013

Bruidstaart met kant en rozen



In het maken van een bruidstaart zit veel liefde. De liefde van het bruidspaar zelf, maar zeker ook mijn liefde voor het maken van taart. Het kiezen van de kleuren, de stijl het design in zijn geheel is bijna een spiritueel proces waar ik erg van ben gaan houden. Ik kan er lekker mijn "ei" in kwijt. 


Twee weken geleden kreeg ik een telefoontje van een lieve dame. Haar bakker had haar bruidstaart gecancelled. In eerste instantie
had het bedrijf toegezegd haar enorme taart te maken en nu op het laatste moment zagen ze het toch niet zitten. Ze mailde me een foto van het soort taart dat ze zocht en kon in detail haar hele taart beschrijven. Ze had er duidelijk al veel tijd en aandacht aan besteed. Dat bleek ook wel toen ik met de proeverij voor haar deur stond. Alles was al in het teken van de bruiloft. Overal lagen linten en strass en zelfs de bonbons lagen al klaar in hun doosjes voor de gasten. 

Met een kopje koffie erbij vertelde ze verder over haar taart. Manlief kon er niet bij zijn, maar dat was volgens Fatima geen probleem. Hij vond alles mooi wat zij mooi vond. 

We praatten verder over het ontwerp. Kant, brush embroidery, suiker rozen, swirly taarten en gecarvde cakes, met roze goud strass en glitter. Hij mocht over de top. (joepie voor mij) 
Thuis aangekomen snel de offerte opgesteld, en snel het groene licht verkregen zodat ik meteen alle spullen kon gaan bestellen. Daarna heb ik alle plannen voor de vrijdag voor de bruiloft maar afgezegd, want ik wist nu al dat dit een pittige bruidstaart bestelling zou worden. Ik was ook nog een dag kwijt door familieomstandigheden dus alles bij elkaar was het behoorlijk stressen deze week. 

Maar toen de kinderen op bed lagen en in alleen was met mijn project, viel al gauw alles van me af. Ik kom dan in een soort meditatieve staat, ik ontspan helemaal en laat me leiden door mijn taartontwerp en de impulsen van het moment en ik stop pas als ik naar de bruidstaart kijk en kriebels voel in mijn buik. Dan ben ik pas klaar. 


Kant en brush embroidery in actie.


De locatie, Jaiselin's Royal Palace van Arjan van Dijk was erg mooi en mijn contactpersoon daar hielp me om er een mooie tafel van de maken in de stijl van de ruimte. Het was ooit een klooster geloof ik, alles galmde in ruimte. En het leverde dit knalplaatje op van de bruidstaart voor een enorm wandtapijt. Hier kon ik mijn project met een gerust hart achterlaten. Grappig dat het elke keer weer even slikken is als ik klaar ben met een taart. Ze zijn allemaal anders en allemaal uniek en zo lang ik ervan blijf genieten zoals ik nu doe, blijf ik bruidstaarten maken. Ik kijk alweer uit naar de volgende. 

Nog even de bovenste lagen van de bruidstaart wat dichterbij, je ziet hier hoe het kant van de jurk terugkomt in de brush embroidery bloemen van de middelste laag. 

TIP: Nog een bruidstaart bekijken met Brush Embroidery, klik hier.