maandag 9 september 2013

Black Lace Cake, zo sexy!

Ik denk dat ieder meisje wel ergens een zwak heeft voor kant. Ik dus ook. Ik vind het zo sexy. Kwestie van tijd dus, in dit kanten tijdperk, dat er eens een kanten taart van mijn hand komt. Deze versie is zwart met rood en dat geeft een knaleffect! Stel je voor hoe romantisch hij als bruidstaart zou zijn in de combo champagne / wit of beige.... 


Black lace weddingcake


Je ziet hier twee taarten op elkaar gestapeld. De taarten zijn maar 15 cm breed ieder
en ongeveer 7 cm hoog, daarom ziet hij er ook zo vierkant uit. Ze zijn net zo breed als hoog. Ik heb twee taarten gevuld als normaal. In de onderste taart dowels gedaan en de bovenste taart heeft een iets kleiner kartonnetje gekregen. Zeg maar 11 cm in omvang. Dan steekt de taart iets uit, maar die paar cm geeft niet.
Er zit een spies door beide taarten om ze in evenwicht te houden.

Goed dik afsmeren, bij voorkeur met een stevige ganache en door en door koud laten worden. Dan kun je hem het makkelijkst bekleden. Rol een flinke lap fondant uit en ga geduldig aan het werk om de fondant langs de zijkanten te laten glijden. Werk van boven naar beneden en wrijf met een smoother alle vouwen plat en strak.

Verf met wat dust en alcohol de rode kleur op de taart tot hij mooi even verdeeld is. Teken uit de hand de bloemen (na) op de taart, of spuit direct op de taart de royal icing bloemen als je durft. Ikke niet hoor....Heb vantevoren het patroon getekend op een tekenvel en daarna nagetekend met een klein kwastje zonder verf, zodat je een beetje het patroon kan zien waar je wilt spuiten. Gebruik daarvoor een vochtige penseel, niet nat want dan gaat je verf vlekken.

Als de verf helemaal droog is kun je gaan spuiten. Ik heb ook nog wat verbindingen tussen bloemen gespoten, maar de kleine stukjes kant zijn geschilderd net als de spiralen. Met dust heb ik nog wat schaduw gecreeerd. En met witte icing gaf ik de bloemen nog wat accenten.
Al met al een erg tijdintensief klusje, maar het is het dan ook waard. Dit was een last minute taartje, dus ik had geen tijd om ganache te maken en met 30 graden buiten was het wel een uitdaging om hem met Swiss meringue botercreme mooi strak te krijgen. Is dan ook niet helemaal gelukt. Mijn kritische ogen zien de scheve hoekjes en gaatjes en bobbels, maar ik heb inmiddels wel geleerd om dat los te laten en bij de volgende taart nog beter mijn best te doen. Het is nou eenmaal een technisch proces van leren en vooral organiseren ;) Heb je vragen over deze taart, dan hoor ik het graag!

Close upje :)