dinsdag 18 juni 2013

Recept: Vanille Macarons


De macaron, een introductie.



Na een flink aantal mislukte pogingen heb ik dan nu eindelijk Het Macaron recept gevonden. Volgens dit boek zijn het alleen Makarons met een K en het boek heeft ook geen auteur..... Ik kreeg het voor kerst van mijn schoonzusje. Ik kan het ook nergens op internet vinden. Nou heb ik alleen de verhoudingen van het basisrecept gebruikt en alle tips en trucs die ik vond op internet toegepast. Dus het was een flinke reis.
En nog blijft het een mysterieus koekje. Er zijn ook zoveel artikelen over geschreven. Ik was al eens op bezoek bij een patissier die zich heeft verdiept in allerlei smaken, dus mijn vanille steekt daar bijna magertjes tegen af. Al ben ik superblij dat ik dit magische "je kan me ervoor wakker maken-koekje" nu geslaagd kan serveren. Kerst, verjaardagen, sweet tables. Mogelijkheden te over! Probeer het en laat me weten of het gelukt is!! Ik ga lekker spelen met smaakjes nu!
Maar eerst:

Hier zie het krokante korstje en de taaie binnenkant met zachte zoete vulling in actie....







Ingrediënten Vanille Macarons


Voor de macarons:

75 gr gemalen amandelen
120 gr poedersuiker
2 grote eiwitten (70 gram)
50 gram fijne kristalsuiker
1/2 tl vanille essence

Vulling:

60 gram zachte roomboter
60 gram poedersuiker
1/2 tl vanille essence

Werkwijze Macarons maken:

Stap 1.

Doe de amandelen en de poedersuiker in een foodprocessor en maal een halve minuut zodat het poeder nog fijner wordt. Zeef het mengsel in een kom en gooi de grovere stukjes weg. Je houdt genoeg over voor de mix.




Stap 2.

Klop de eiwitten in een grote kom tot en zachte pieken zijn, en voeg daarna al draaiend de suiker in delen toe. Zet de mixer op hoog en wacht tot de meringue stevig en glanzend is. Klop dan nog de vanille essence erdoor.





Stap 3.

Spatel nu een derde van het suiker amandelmengsel door je meringue. Blijf doorgaan totdat alle amandelmeel is toegevoegd en totdat alles is opgenomen. Zachtjes spatelen! Hoe meer amandelmix je toevoegt hoe stugger het wordt. Maar als je dan doorspateld zul je merken dat het beslag steeds dunner wordt.


Stap 4. 

Je trekt met een mes een lijn door je beslag en als het dan 30 seconden duurt voordat je lijn "weg" is en er weer een gladde spiegel van beslag in je kom zit, is het beslag goed. Het moet namelijk een beetje uitlopen, maar niet teveel!




Stap 5.

Schenk in een spuitzak en spuit op de bakplaat met bakpapier 16 cirkels van 1 a 2 cm en je zult zien dat ze nog uitlopen naar 3 a 4 cm, dus laat ruimte over tussen de macarons. Zoals je ziet moet je NIET je bakpapier omvouwen.....oops...Die macaron wordt nooit meer recht....


Stap 6.

Laat de macarons minimaal 30 minuten rusten op kamertemperatuur. Dit is heel belangrijk, als je de macaron  aanraakt, mag er geen beslag meer kleven aan je vinger. Zo kan het wel  anderhalf uur duren met vochtig weer. Geduld dus. Doe je ze toch al in de oven riskeer je dat ze barsten aan de bovenkant en overlopen.

Stap 7.

Bak de macarons in een voorverwarmde oven op 160 Gr. (bij mijn oven moet het hetelucht 140 graden zijn en ik heb de temperatuur tijdens het bakken zelfs nog iets lager gedraaid) Iedere oven is anders.
Afhankelijk van de grootte duurt dit ongeveer 10 minuten.

Stap 8. 

Laat minstens 10 minuten afkoelen en trek dan voorzichtig van het bakpapier en laat afkoelen op een taartrooster. Ze moeten makkelijk loskomen van het papier.






Werkwijze Vulling Macarons.

Stap 9. 

Klop alle ingrediënten door elkaar totdat je een luchtig mengsel hebt, voeg naar believen extra poedersuiker toe.

Stap 10.

Plak 2 macarons met een beetje vulling aan elkaar. Serveer direct of dezelfde dag. Koekjes blijven ongevuld 2 dagen goed in de koektrommel, daarna worden ze toch wel taai.

Tips voor macarons bakken.


  • Blijf bij je oven en kijk na 5 minuten of de macarons gerezen zijn en voetjes hebben (zo kicken als die voetjes komen...Dat is dat krullerige randje aan de onderkant van de macaron) Zijn ze al een beetje aan het bruinen, moet de temperatuur omlaag.
  • Wiebelt het voetje een beetje als je de macaron aanraakt, dan is hij nog niet helemaal klaar. 
  • Krijg je hem niet makkelijk van het bakpapier, laat nog even de oven aan met de deur open en laat ze nog even verder "drogen" tot ze wel makkelijk loskomen.
  • gebruik eiwitten op kamertemperatuur. Het schijnt allemaal beter te werken met oude eiwitten waar het water al een beetje uit verdampt is. Ik heb 2 eiwitten op het aanrecht gezet met een keukenpapiertje erover. 
  • Tik de bakplaat met de gespoten macarons even op een oppervlak zodat de eventuele bubbels eruit kunnen. Dit zou ook moeten helpen om mooie voetjes te creëren.
  • Bak maar 1 bakplaat per keer. 







Gelukt!


Succes! Het is echt een kick als het lukt. De smaak en textuur zijn zo belangrijk, maar het is net als pizza...Ook slechte mislukte pizza is eigenlijk nog best lekker ;) Je kunt dus niet fout gaan met deze koekjes. Heb jij een favoriete smaak??? Ik ga snel op zoek naar de venkel groene appel...Die zou ik wel eens willen proberen te maken....Heerlijk...Of gezouten caramel.....Of..... hmmm... :)

Tip: Swiss meringue botercreme is ideaal als vulling, hier het recept stap voor stap.