zaterdag 4 mei 2013

Taarten en koekjes, alle begin is moeilijk! Deze tips helpen.

Hoe doe je dat nou van "beginner" naar "pro"? Een paar tips voor je begint aan je nieuwe taart of koek project want het kan nogal overweldigend zijn als je net begint met deze hobby :) Ik ben zelf net begonnen met koekjes decoreren en ik wil heel graag beter worden en groeien. Met taarten heb ik al wat meer ervaring dus ik kan die beginners "wijsheid" delen en zelf gebruiken bij mijn relatief nieuwe hobby, koek bakken. Al zijn ze denk ik op meerdere gebieden van toepassing! Op naar de tips!



























Tip 1. Begin makkelijk.
Ik realiseerde me:  Ik ga niet meteen die prachtige ingewikkelde koekjes maken die ik heb gezien bij al die taart en koektalenten, dus ik zet het maar uit mijn hoofd en zoek een makkelijker doel. Dus iets waar je geen mega investering voor hoeft te doen.

Begin bijvoorbeeld met het flooden van een ronde vorm, of een hart, want die uitstekers had ik toch al in huis. En de snoepzakken van mijn zoons kinderfeestje konden ook uitstekend dienst doen als spuitzakken. Dus dat deed ik.

Tip 2: Lift mee op de kennis van een ander.
Er zijn zoveel boeken geschreven over het bakken en decoreren van taarten en koekjes dat er vast wel eentje bijzit waar je je aangesproken door voelt. Op dit moment ben ik Het Koekboek van Mariëlle de Vroome aan het lezen en ik heb spijt dat ik niet eerder dat boek heb gekocht. Voordat ik ging experimenteren bedoel ik. Dat had me toch wel wat stress (hoe dik moet die icing nou zijn?) (waar laat ik die koekjes eigenlijk?) bespaard. Je kunt natuurlijk ook veel info vinden online, zeker als je een beetje handig bent met google en Engels kunt lezen.

Tip 3: Plan je project.
Kunnen je kinderen erbij zijn? Of zouden de huiltjes en grijpgrage handjes je kostbare project wel eens kunnen verpesten? Zo ja zorg dan dat je niet gestoord kunt worden. Maak een schatting van de tijd die je denkt nodig te hebben en tel daar nog 25% bij op. Dus denk je dat het 4 uur kost? Maak er maar 5 van! Het loopt altijd uit en omdat je niet in je comfortzone zit kan een goede planning je een hoop stress en gedoe besparen. Wanneer ga je het doen en wat heb je ervoor nodig? Maak een lijstje!

-->

Tip 4: Heb je alles in huis?
Je hebt je lijstje gemaakt en nu is het zaak om de hoognodige dingen te kopen of bestellen. Zo vervelend als je wilt gaan bakken en je blijkt ineens 250 gram suiker tekort te komen. (Wat gek...Ik had toch nog een pak?) Check en dubbelcheck!

Tip 5: begin ruim vantevoren.
Ook de oefensessies worden in mijn huis opgegeten, maar soms komt het leuk uit dat ik een techniekje uitprobeer terwijl mijn papa net jarig is. Of het is bijna moederdag! Dan gaan de lekkernijen de familie en de buurt door! (Mijn vader valt de laatste tijd steeds vaker zomaar binnen ;)) Maar dan werk je dus wel met een deadline. Mijn eerste bordje koekjes is opgegeten terwijl de icing nog niet eens droog was! Tja om dat te voorkomen, begin op tijd en hou rekening met droogtijden en opstijftijden ;).




- Geen zin om zelf te bakken? En wil je meteen versieren? Koekjes (kant en klare koekjes zijn ook heeel goed om op te oefenen. Denk aan jodekoeken bijvoorbeeld. Maar heb je zin om te bakken. Hier vind je het recept voor basis koekjes.
- witte icing (wel zo makkelijk, heb je nog geen kleurstof nodig) Zorg dat hij de goede consistentie heeft. Ik ben een voorstander van gemak. Dus 1 icing om mee uit te lijnen EN mee te vullen. Maar dan moet je wel goed oefenen. Hier zie je duidelijk hoe dik hij moet zijn. Ik oefen ook nog even met je mee ;) en als ik het recept vind, post ik het hier.
- Sommige jamin's verkopen snoepzakken, Dan hoef je alleen een minipuntje eraf te knippen. En bespaar je je een trip naar een speciale taartenwinkel om spuitmondjes te kopen. Als je het leuk vindt, kun je altijd nog investeren.

Ik ben nu zover dat ik wat meer koekjes spullen ga kopen. Ik vind het echt leuk en wil meer meer meer koekjes maken! :) (Mijn vader begint alweer enthousiast de volgende koffiedate te plannen na deze woorden (...))
Maar goed, ik heb nu dus net een hele hoop spuitmondjes gekocht en ben nu bezig om nog meer couplers te bestellen, want de 6 die ik had zijn nu al niet meer genoeg. Per project gebruik ik al gauw zo'n 10 kleuren icing.


Deze sterrenkoekjes heb ik vorige maand al gemaakt. Ze zijn van dezelfde batch als mijn zwart omrande bloemen koekjes, waar ik een how-to van maakte. De icingkleur groen blauw was een uitprobeersel. Ik heb blauwe en groene icing gemengd net zo lang tot ik tevreden was. Omdat de kleuren nog intenser worden na een uurtje (en helemaal na een hele dag) werd de kleur een beetje te donker. Ik ben fondant gewend, dus ik ben veeel te scheutig met mijn kleuren. Ook leuk om eens te bestuderen. Kijk nou, heb ik bij deze alweer een idee voor een volgende blogpost.

Als jullie nog aanvullingen hebben en andere leuke ideeën misschien, dan hoor ik dat natuurlijk graag hieronder. Laat een berichtje achter en dan denk ik met je mee! Succes met bakken! Maak jij ook iets voor moederdag??....





Fijn weekend nog!

Zoete Groetjes,

Karen Anne