vrijdag 17 mei 2013

Cameo Curly Koekje



Ik heb een paar dagen terug de How-To gepost hoe je een curly koekje moet bakken. Die kun je hier lezen, en na mijn avontuur met de handgeschilderde filigree scrolls wilde ik nog iets anders proberen. Een van de weinige mallen die ik heb is de Cameomold van first impressions. Die komt hier nu mooi van pas! Ik laat je zien hoe ik het cameo curly koekje heb gemaakt:
Curly Cameo Koekje
Men neme:
Curly koekjes, of gewone ronde koekjes, recept hier.
Cameo mold first impressions
Witte Royal Icing
Ivory kleurstof
witte gumpaste/fondant/marsepein of witte chocolade, gesmolten
ivory pearl dust en een penseeltje, eventueel wat alcohol om verf te maken
spuitzak met spuitmondje #2







Stap 1 De curly vorm heeft een vlak stuk in het midden wat er grof uitziet als een cirkel. Misschien is hij een beetje ovaal, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. De cameo is ook ovaal ;) Je kunt even met een foodmarker je cirkel markeren, daar kun je zelfs een metalen ronde uitsteker voor gebruiken. Dan is de cirkel zeker mooi rond.

Stap 2 Je icing kleuren. Er zit een tikkeltje ivoor kleurstof door en een schepje cacaopoeder. Geeft een leuk korrelig kleureffect EN het smaakt nu een beetje naar chocolade! Past erg goed bij deze sinaasappel kaneel koekjes ;)

Stap 3 Je cirkel nu uitlijnen met de icing en meteen flooden. Je kunt ook de icing even laten drogen, maar dan blijf je de uitlijning zien en dat wilde ik bij deze niet. De icing die ik gebruik was dan ook nog best dik. Je moet dan een beetje schudden met het koekje om hem vlak te krijgen. Als je na een half uurtje een droog oppervlak hebt kun je de pareltjes spuiten met witte 16 seconden flood icing. Ik zal snel eens uitgebreid uitleggen wat ik daarmee bedoel. Voor nu, je hebt je icing in een bakje, je trekt er een streep door met een mes en dan duurt het 16 seconden voor je icing weer zo glad is al een spiegeltje.
Laat deze icing minstens 6 uur drogen voor je doorgaat naar de volgende stap



Dit is de first impression Cameo mold. Je kunt deze in bijna alle taartwinkels wel kopen en anders bestellen. 


Stap 4 Ik heb hier een bolletje flavoured gumpaste gebruikt. Het wordt mooi hard en dus blijft het koekje knapperig van textuur in zijn geheel, maar dit kan dus ook met fondant, marsepein of gesmolten chocolade. Laat bij de laatste de chocolade wel goed hard worden voordat je de mold lost.

Stap 5 Plak met een beetje icing de cameo mooi in het midden van je hard geworden royal icing en spuit heel voorzichtig met flood icing dopjes. Laat veel ruimte tussen de dopjes want ze gaan een beetje lopen en je wilt niet dat ze elkaar raken. Deze dopjes zijn dus niet rond, maar hebben 2 hoekjes daar waar ze de Cameo raken. Vond ik wel mooi. Je kunt ook mooie parels spuiten, laat dan je icing wat steviger. 16 seconden.


Stap 6 De achtergrond van de cameo en de dopjes heb ik met een kwastje en wat pearl dust een glans laagje gekregen. Zo komt de Cameo dame nog mooier uit want doordat zij wit is wordt ze extra naar de voorgrond getrokken. Het volgende plaatje laat dit iets beter zien!


Glim glim :) Ik ben blij, het glimt weer :)

En dan blijven de kiekjes over. Ik maak graag foto's en omdat ik nog maar net begonnen ben met leren, grijp ik elke mogelijkheid aan om meer te leren. Dus oefenen. Zwarte achtergrond (zie boven) Met rommelig tafelkleed (rommelig omdat ik geen zin had om te strijken...) En op het schaaltje. Ik heb meer schaaltjes nodig...Deze heb ik nou bij iedere koekjesfoto al gebruikt. Tijd voor een nieuwe...Niet te geloven dat ik deze vond op een rommelmarkt trouwens voor 50 ct. Die heeft zichzelf al terugverdiend. ;)




 Wil je nog iets leuks zien met deze mold??? Kijk dan eens hier. Hebben jullie misschien nog vragen? Over dit koekje, of in het algemeen over taart of koek, laat een berichtje achter of mail me, dan probeer ik je te antwoorden en misschien kan ik er dan een blog aan wijden! Voor nu, zoet gegroet en tot de volgende blog!

:) Karen Anne