zondag 14 april 2013

Mijn eerste royal icing koekjes

Karen Anne Design geïnspireerd door de uitnodiging van het feestvarken!
Na een paar weekjes van gebiologeerd kijken en lezen over royal icing op verschillende websites zoals Sweetopia en Sweetsugarbelle had ik dan eindelijk het lef om zelf eens een spuitzak ter hand te nemen en mijn zelfgebakken koekjes bloot te stellen aan de zoete zachte textuur van Royal Icing. En toen had ik er ineens een hobby bij.

Een aantal van jullie was het al opgevallen dat ik van mijn taartpad was afgeweken en mijn oog had laten vallen op de koekjeswereld. En wat weet ik daar niks van zeg. Haha. Wat een proces. Veel plaatjes gekeken. Onzeker alle recepten op een rijtje gezet. Toch maar gekozen voor de veilige versie van mijn taartvriendin Jaqueline, nog wat plaatjes gekeken, en voor de gelegenheid een zak gekregen koekjesmix van funcakes aangemaakt.
Ik was erg benieuwd want meestal kies ik toch voor het zelfgemaakte, zelf verzonnen, maar ook ik was duidelijk niet in mijn comfortzone en dan is zo'n receptmix natuurlijk heerlijk om mee te beginnen. En ik was zeeeeer verrast. Mijn koekjes zijn helemaal niet gaan "lopen" (denk ik...Dat kan misschien wel veel beter.) De vormen zaten er nog goed in en de smaak was echt heel lekker. Crunchy sweet. Dit was het allereerste bordje koekjes. Oooooowwww...Mooi he :)
Eerste keer koekjes decoreren
Ze zijn niet eens helemaal uitgehard. 2 uur na mijn freubel zijn ze enthousiast door mijn familie opgegeten.

-->

Maar terwijl ik bezig was, kwamen er een hele hoop ideeën naar boven geborreld. En als ik iets leuks vind dat zijn het wel borrelende ideeën. Een hoofd dat overloopt om uit te zoeken, te experimenteren en uit te proberen. Dus na het kijken van filmpjes op youtube zoals deze
van Sweetambs kreeg ik spontane tikken in mijn gezicht....oooeeeehhhh.....Wil ik kunnen.....Oeeehhhh wil ik doen. En daar rolde uiteindelijk mijn eigen versie van uit:



I luv it.....

En ik heb al veel geleerd:


  • Deze koekjes zijn gemaakt met flooded icing, van 10 seconden. Lees hier meer royal icing tips. 
  • De volgende keer nog wat verder naar de rand en toch ook wel een border leggen. Zeker voor de ronde koekjes. Dat ging eigenlijk bij de bloemen koekjes beter....Maar daar was mijn icing best dik. (flooded 16 seconden) 
  • Koekrecepten uitproberen, maar voor een snelle mix zal ik zeker nog eens teruggrijpen naar Funcakes Cookie mix (te krijgen bij de meeste taartwinkels.)
  • wilton color paste doet het erg goed op royal icing. Ik had er maar weinig van nodig om diep te kunnen kleuren.
  • Wat kun je veel doen met een tandenstoker...
  • mijn fondant uitstekers voor taart zijn prima te gebruiken als koekuitstekers. Al zijn de PME plungers beperkt wat betreft de dikte van het deeg. Je krijgt al gauw een stempel van de plunger in je koekje en dat wil je natuurlijk niet.




Over koekjesuitstekers nog veel te zien en te leren. Maar om te beginnen kom je al heeel ver op de site van Koek-it of bijvoorbeeld Deleukstetaartenshop. Dat wordt sparen...En tot die tijd creatief zijn met wat ik kan vinden in en om huis, maar dat is voor een andere post ;)



Dit Nederlandse boek staat nu dus bovenaan op mijn wish list.... Als jij het kent hoor ik graag wat je ervan vond!