vrijdag 16 december 2011

Basisrecept taart bakken voor decoreren

English version of the recipe?? Scroll down!
Dit is mijn favoriete cake om te bakken. Licht genoeg om te vullen en zwaar genoeg om te carven voor decoratie. Ik gebruik het voor bijna al mijn taarten. Ik vond het een tijdje terug in een patisserieboek en heb sindsdien nooit meer met biscuit gewerkt.

Bakmix of toch zelf maken?

Biscuit is licht, luchtig, maar ook een beetje saai. In de Nederlandse cultuur zijn we gewend aan de slagroomtaart en die wordt ook met biscuit gemaakt. Veel decoratieshops verkopen lekkere mixjes, maarja...voordat taartenmaken een passie werd was koken al een hobby, dus ik wil graag alles zelf doen en uitproberen.
Dit recept is flink wat meer werk dan een mix opkloppen met water en eieren. Maar misschien val je er wel net zo hard voor als ik en dan is het de moeite meer dan waard.
Dit is ook het recept dat ik aanbeveel bij mijn swirly workshops als we taart gaan snijden.("carven") Ik heb het recept een tijdje terug al gepost op het Nederlandse taartenforum dus klik even hier als je ervaringen van anderen wilt lezen.





Maten en Hoeveelheden


Ik heb geen foto's stap voor stap, maar als er verzoekjes komen wil ik dat best doen. Deze 4 taarten (2 van 10 cm en 2 van 15 cm) zijn in 1 keer gebakken met de pannen van PME (7cm hoog) Ik heb daarvoor het beslag 1 keer gemaakt. Je kunt met die hoeveelheid ook 2 pannen van 20 cm vullen voor een hoge taart van twee dikke lagen, die je eventueel nog eens door kan snijden voor 4 lagen met 3 lagen vulling.

Voor een normale bruidstaart voor ongeveer 25 a 30 personen:


  • Maak 1 maal het beslag en bak in 3 pannen, 10, 15 en 20 cm. Netjes verdelen. (10 cm mag er 5 minuutjes eerder uit)
  • Doe dit nogmaals en je hebt genoeg cake om een 3-laags taart te maken.



Is er iets niet duidelijk of klinkt het recept ergens tegenstrijdig, laat het me weten dan pas ik het aan. Recepten vertalen is niet makkelijk en een verkeerde vertaling kan tot rare resultaten leiden :) Dus schroom niet! :)


Het recept !


312 gram gewone suiker
188 gram ei
60 gram eigeel
4 gram zout

60 gram roomboter
125 gram halfvolle melk

212 gram gewone bloem
30 gram maizena
8 gram bakpoeder


  • Verwarm de melk in een pannetje en laat de boter erin smelten. Het hoeft niet te koken. Is de boter gesmolten, zet het vuur uit en laat staan.
  • Doe alle eieren en het eigeel in een vuurvaste kom samen met het zout. Terwijl je de suiker erbij doet verwarm je het geheel au bain marie tot 43 graden, of als je geen thermometer hebt tot het voelt als een net te heet bad. Het water mag de kom niet raken. Blijven roeren tot het suiker/eimengsel de juiste temperatuur heeft. Doe daarna in je keukenmachine en mix op hoge snelheid met de garde voor minstens 10 to 15 minuten.
  • Meng de rest van de droge ingredienten door elkaar.En zeef dat in 3 delen door het ei/suikermengsel. Gebruik een spatel zodat je mengsel niet inzakt.
  • Daarna spatel je in 3 delen de warme melk met de boter erdoor.Meteen in je vorm doen en bakken, dit mengsel zakt heel snel in en dan ben je je volume kwijt :)





Ik zet mijn oven op 160 graden hetelucht. Hou de deur tot 75% van de tijd dicht!


  • 24 cm bakvorm en 1 X het beslag: ongeveer 40 min. (cake minimaal 6 cm hoog)
  • 20 cm bakvorm en 1 X het beslag: ongeveer 45 min. (cake minimaal 7/8 cm hoog)
  • twee 20 cm bakpannen naast elkaar met 1 keer het beslag verdeeld over de twee pannen: 35 min. (2 X 5 cm hoog) (samen dus 10!)
  • Bakken zoals op het plaatje: 4 bakpannen. twee van 10 cm breed en 2 van 15 cm breed. 1 keer het beslag, 25 min.(alles minimaal 5 cm hoog.)  


Op de foto boven zie je 4 cakes, 2 van 10 cm en 2 van 15 cm. Allemaal 6 cm hoog! Die zijn allemaal tegelijk gebakken met eenmaal het beslag!

De cake is klaar als hij terug veert na induwen of als de prikker er droog uitkomt ;) Stort ze meteen op een taartrooster en laat afkoelen. Laat je ze in de vorm zitten, dan kunnen ze krimpen en zijn ze niet meer recht.
Deze cake is het lekkerst als hij NET gaar is.
Is hij droog? Laat hem er dan eens 5 minuten korter in. Iedere oven is anders en het duurt even tot je jouw perfecte mix van omstandigheden hebt gevonden.
Denk aan smaakjes naar keuze om toe te voegen (citroenschil, vanille...) Toevoegen aan de warme melk.

Taart bewaren en verpakken.


  • Deze cake kun je erg goed invriezen. Net als brood. Goed in plastic folie wikkelen en vervolgens in een pedaalemmerzak (die de cake dus niet raakt) in de vriezer voor 3 maanden.
  • Cake droogt uit, dus zo stevig mogelijk inpakken vindt hij fijn. Hoe meer boter en vocht erin zit hoe makkelijker je hem kunt bewaren. Gewone cake blijft zo wel een week lekker! Als er veel fruit inzit wordt echte cake zelfs lekkerder na een paar dagen. Dat is niet echt zo met deze cake. Hij is erg luchtig, dus snel opeten! 
  • Ik bak een cake, vul hem dezelfde dag, decoreer hem de volgende dag en dan gaat hij zsm naar de klant. Het is tenslotte homemade verse cake zonder conserveermiddelen. Gewoon suiker, boter, melk, eieren en bloem. ;) 










Tips en trucs tijdens het bakken!


Ik krijg soms een mailtje met de prachtigste mislukte taartenfoto's. Ik zou willen dat ik iedereen precies kon vertellen wat er mis is gegaan. Ik ben alleen geen bakker van beroep. Ik heb geleerd door te proberen en te experimenteren. Maar ik zal zeker met je meedenken als je er niet uitkomt! Hier zijn een paar problemen die ik vaker hoor.


  • De cake is donkerbruin en hard geworden. Dan is je suiker te ver gecaramelliseerd en staat je oven dus te hoog, OF hij heeft er te lang ingestaan. De kleur zoals hierboven is wenselijk. Goudgeel en niet bruin. Voor taart carven is een harde cakerand niet fijn om mee te werken. om een harde bruine bovenkorst te voorkomen, kun je een stuk aluminium folie over je vorm leggen de laatste 25% van de bak minuten zodat hij niet te bruin wordt.
  • De cake is ingezakt en heeft een flinke deuk. Je cakebeslag moet van vloeibare vorm naar een luchtige vaste vorm. Je helpt je beslag door er flink wat lucht in te mixen, bakpoeder toe te voegen, wat ook helpt met rijzen en uitzetten, en we zorgen voor de goede hitte zodat de omstandigheden optimaal zijn voor de cake om omhoog te komen. Er zijn hier wederom een aantal factoren die kunnen meespelen. Heb je een handmixer? Dan zou je het beslag beter in 2 vormen kunnen doen. Dat mixt vaak net even iets minder goed dan een machine. Doe dan je beslag in 2 vormen voor de helft gevuld als dat kan. Of maak 2 keer het beslag en bak apart. Het zou ook kunnen dat je oven niet zo heet is als hij aangeeft. Zet hem eens 5 graden warmer. Waren al je ingrediënten vers?
  • De cake is helemaal niet goed gerezen, hij is een beetje taai. Heb je misschien te lang gespateld na het toevoegen van de meel en de melk? Niet meer mixen hoor. Is je bakpoeder niet aan de datum? Waren alle andere ingrediënten vers? Heb je alles goed afgewogen? Zeker als ik de ingrediënten moet verdubbelen, maak ik nogal eens een foutje, en het komt nauw dit recept.
Als je vragen hebt, kun je altijd mailen en ik zal mijn uiterste best doen om je te helpen!
info@karenannecakes.nl









Original English Recipe Sponge Cake


Basic Sponge with the variation of adding melted butter and milk.
Sugar 10 oz
Whole eggs 6 oz
Egg yolks 2 oz
Salt 0.12 oz (5⁄8 tsp)
Cake flour 8 oz
Baking powder 0.25 oz
Skim milk 4 oz
Butter 2 oz
Vanilla extract 0.25 oz
Variation:
1.Scale ingredients accurately.
2. Combine the eggs, sugar, and salt in a stainless-steel bowl. Immediately set the bowl
over a hot water bath and stir or beat with a whip until the mixture warms to a
temperature of about 110°F (43°C) (a).
The reason for this step is that the foam attains greater volume if warm.
3. With a wire whip or the whip attachment of a mixer, beat the eggs at high speed until
they are very light and thick (b). This may take as long as 10 to 15 minutes if the
quantity is large.

1. Scale ingredients accurately. Heat the milk and butter together until the butter is melted.
2. Whip the eggs into a foam as in the plain sponge method, steps 2 and 3. Sea above
3. Fold in the sifted dry ingredients (flour, leavening, cocoa, etc.) as in the basic
procedure.
4. Carefully fold in the hot butter and milk in three stages. Fold in completely, but do not
overmix.
5. Immediately pan and bake