zondag 31 juli 2011

Macaron Meester Job


Wat bofte ik! Ik mocht zaterdag even achter de schermen bij Job van Berkel, de man achter Patisserie Tout in Amsterdam. De patisserie had een bruidsproeverij georganiseerd en een van mijn beste vriendinnen fotografeert (Patricia Borger Fotografie)voor hem, dus ik mocht mee :) Jeee! Wat een feest was dat zeg. Naast een keur aan prachtige taarten om naar te kijken had hij ook 2 bruidstaarten gemaakt om aan te snijden. Jumjum. Heeel wat anders dan de biscuit/cake torens die "wij" gewend zijn. Deze meneer weet wat hij doet. Alle smaken zijn uniek en tot in de kleinste smaakdetails op elkaar afgestemd. Maarja, als je als patissier verantwoordelijk bent geweest voor de "toetjes" van de restaurants van Herman den Blijker in Amsterdam, dan heb je toch wel wat in huis.
En ik mocht ook nog een aantal chocolaatjes proeven! Wat dacht je van deze smaken: Pure chocolade met framboos en witte bloesemthee, Sinaasappel en kardemom, Mango en vijgenazijn, rozemarijn zeezout. En zo nog veel meer!
Daarnaast had hij ook nog een indrukwekkend assortiment macarons. Dat is zo'n kunst... Ik heb een doosje met 7 macarons mee naar huis genomen. Natuurlijk had ik al eens eerder genoten van deze heerlijkheden, dus ik ben helemaal gegaan voor gedurfde smaken die ik nog niet geproefd had. Meteen bij thuiskomst heb ik van alle macarons 1 hapje genomen. Hihihi :) Wat leuk om te doen! Research he ;) Iemand moet het doen toch?? Wat een baan heb ik toch....
Macaron Zwarte truffel, en dan bedoel ik niet de chocolade truffel, maar de "knol" onder grond...het zwarte goud, waar je penning 16 voor betaalt als je het eet in een restaurant, dat was de eerste die ik proefde, het duurde even voor ik het aroma echt thuis kon brengen. Heeel bijzonder. Rozen en lychee, heerlijk fris en zeer sterke smaak, wat me trouwens opviel bij al die macarons, de smaak bleef echt lang hangen. Roos smaakt precies zoals het ruikt. Heel lekker met het zoete van de lychee. Passiefruit, ik ben gek op passiefruit, dus de verwachtingen waren erg hoog gespannen en ik moest even wennen aan de combinatie met de ietwat bittere cacaosmaak die erbij zat. Ik denk dat het een chocolade ganache vulling was met passiefruit erdoor. En dan miste ik toch een beetje het knal effect van de zuurheid van de passiefruit. Maar desalniettemin...watertandend lekker.
Ik proefde nog chocolade lavendel, wat me echt de ultieme snack in de sauna leek, en gezoute caramel, wat eigenlijk een inkopper is qua heerlijkheid. Subliem. Nog wel een kleine kritische noot wat betreft de munt olijfolie, het smaakte meer naar pepermunt dan munt en dat zette me even op een verkeerd been, maar de smaak is vet vol. Echt de sterkste smaak die erbij zat.
Maar mijn absolute favoriet met stip bovenaan was de venkel met groene appel. Helemaal fantastisch. Toevallig vorige week venkel risotto gegeten en aan het experimenteren geweest met venkel cake en nu heb ik geproefd hoe het moet hahaha.
Zo frustrerend, als je duidelijk kunt zien en proeven hoe weinig je eigenlijk nog maar weet. gelukkig mocht ik ook even met Job zelf babbelen, dus ik kon wat vragen stellen en hij was heel goed in het uitleggen. Ik heb mijn portfolio laten zien en hij was onder de indruk. Hihihhihi, en hij ging mij ook vragen stellen daarna. Toen groeide ik wel een beetje hoor van binnen. Maar ow ow wat was dat leuk. Ik sta stijf van de inspiratie....Owww jeee...waar ga ik de tijd vandaan halen....